کد خبر: 1237005
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
قبلاً هم پیش‌بینی می‌شد که انتخابات به دور دوم برود، چراکه در نظرسنجی‌ها معلوم بود که هیچ کدام توان رأی‌آوری بالای ۵۰ درصد را ندارند. نتیجه هم این پیش‌بینی را تأیید کرد. 
جعفر برزگر

جوان آنلاین: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر برگزار شد و سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با بیشترین رأی نسبت به رقبای خود، به دور دوم انتخابات رفتند. محمدباقر قالیباف نفر سوم هم در بیانیه‌ای از جلیلی حمایت کرد. 
براساس اعلام وزارت کشور مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏ رأی و محمدباقر‌قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی و حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی به دست آوردند. 
در این دوره ۴۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند که در برخی استان‌ها همانند استان تهران شاهد افزایش مشارکت مردم نسبت به دوره قبل بودیم. 
قبلاً هم پیش‌بینی می‌شد که انتخابات به دور دوم برود، چراکه در نظرسنجی‌ها معلوم بود که هیچ کدام توان رأی‌آوری بالای ۵۰ درصد را ندارند. نتیجه هم این پیش‌بینی را تأیید کرد. 
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود. از امروز هم تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شروع شد. نکته مهمی که درباره دور دوم انتخابات وجود دارد این امر است که باتوجه به نزدیکی آرا به احتمال زیاد در مرحله دوم هم این دو نفر باقی مانده رأی نزدیکی به هم خواهند داشت. بنابراین دو نامزد باقی‌مانده باید در خود و حامیانشان ظرفیت شکست یا حتی پیروزی را ایجاد کنند که بعد‌ها کشور را با چالشی مواجه نکنند. 
احمد وحیدی، وزیر کشور هم اعلام کرد که مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری با امنیت و سلامت کامل برگزار شد. محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما هم اعلام کرد که پس از تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم، اطلاع‌رسانی می‌شود. 
از نکات مثبت این دوره از انتخابات این بود که کسی مسئله تقلب و شبهه در نتیجه انتخابات را مطرح نکرد. قالیباف نفر سوم انتخابات با انتشار بیانیه‌ای نتیجه انتخابات را پذیرفت. این در حالی است که در برخی ادوار افراد بعد از رأی نیاوردن شبهاتی درباره انتخابات مطرح می‌کردند. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ یکی از سران فتنه بعد از اینکه موفق نشد به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کند، شائبه تقلب را مطرح کرد، در حالی که این دفعه همان فرد جزو اولین نفراتی بود که رأی خود را به صندوق انداخت. 

 قالیباف از جلیلی حمایت کرد
قالیباف روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات در بیانیه‌ای حمایت خود را از دکتر سعید جلیلی اعلام کرد. وی در بخشی از بیانیه‌اش اعلام کرده است: «راه هنوز پایان نیافته است و به رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیرو‌های انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند، لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.»
قالیباف در ادامه پیام خود انتخابات ۸ تیر را باور عمیق نظام به مردم‌سالاری توصیف کرده و نوشته: «انتخابات ۸ تیر نشانه باور عمیق نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب به مردم سالاری دینی است که پنجره فرصت تغییرات را از درون ساختار انتخابات فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد جریان‌های متعدد با سلیقه‌های مختلف بتوانند در رقابتی سالم و عادلانه، خود را به مردم عرضه کنند و مردم عزیز با مشارکتی مؤثر مدیران اجرایی خود را انتخاب کنند. اینجانب خدا را شاکرم به رغم اینکه منطق سیاسی حکم بر ماندن من در جایگاه ریاست مجلس می‌کرد، در انجام تکلیف و دوری از تخریب‌های گسترده، بر کرسی عافیت طلبی تکیه نزدم». 

 تلاشم عدم بازگشت به دهه خسارت بار ۹۰ است
 قالیباف هدف اصلی تلاش خود را عدم برگشت جامعه به دهه ۹۰ و خسارت این دهه عنوان کرده و در بیانیه خود آورده: «خوشحال هستم که با هدایت‌های الهی در این لحظه تاریخی برای عدم بازگشت به دوره خسارت‌بار دهه ۹۰ و ناتمام نماندن راهی که با شهید رئیسی شروع کرده بودیم، چه برای آمدن و چه برای کنار نرفتن تردید به خود راه ندادم و شرمنده شهدا و امام شهدا نشدم که این حضور فرصتی را برای جریان انقلابی در دور دوم انتخابات فراهم کرد و خداوند نیز بر این حقیر منت گذاشت و قلب‌های بزرگان و متنفذان اخلاقی، مذهبی، آیینی، حوزوی و دانشگاهی و همچنین عموم مردم نجیب و اقشار محترم را بر حمایت از این بنده پرتقصیر هدایت کرد که ضروری می‌دانم از همه کسانی که با بزرگ‌منشی بر اینجانب لطف داشتند، تشکر ویژه کنم و بابت فشار‌های غیراخلاقی که به خاطر این حمایت متحمل شدند، از خداوند طلب اجر کنم». 
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب هم با انتشار بیانیه‌ای از جلیلی در دور دوم انتخابات حمایت کرد. در این پیام خطاب به اعضای شورا‌های ائتلاف سراسر کشور آمده است: «اعضای شورای ائتلاف در همه سطوح کلیه امکانات خود را برای حمایت از برادر گرامی جناب آقای دکتر سعید جلیلی به کار گیرند و مردم عزیز را نیز به مشارکت پر شور در مرحله دوم انتخابات دعوت کنند». 
انتظار می‌رود شنبه هفته آتی با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم شناخته شود. مطالبات مردم از دولت چهاردهم مطالبات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی است که انتظار دارند دولت آتی بتواند بخشی از این مطالبات را محقق کند تا مردم با مشکلات کمتری زندگی کنند. 
روز‌های جاری روز‌های تبلیغات انتخاباتی است که ضروری است همانند دوره اول اخلاق در انتخابات رعایت شود و طرفداران و ستاد‌های هر دو نامزد با رعایت قانون و اخلاق و در راستای افزایش مشارکت و پیروزی نامزد مدنظر خود تلاش کنند. وفاق و همدلی بعد از انتخابات هم باید مدنظر همه طرفداران هر دو نامزد انتخاباتی قرار گیرد چراکه بدون این وفاق و همدلی امکان حل مشکلات و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور محدود می‌شود. 

 شورای نگهبان آماده دریافت شکایت 
سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: نامزد‌ها و مردم شکایت احتمالی خود را از طریق سامانه «مردم ناظر» به شورای نگهبان اطلاع دهند. هادی طحان نظیف در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: نتایج بررسی انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور اعلام شد. کار ستاد نظارت بر انتخابات در این راستا ادامه دارد. اگر نامزد‌ها و مردم شکایتی دارند از طریق سامانه «مردم ناظر»، یا حضوری به دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کنند. وی ادامه داد: ما در اسرع وقت صحت انتخابات را بررسی می‌کنیم، در روز انتخابات موارد جزیی اعلام شد که عزیزان در کارگروه ویژه بررسی کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار